tisdag 12 april 2011

Teknik på förskolan Vad är teknik för mig, vart ser jag teknik i samhället och på förskolan? En liknande fråga ställde jag mig för drygt ett år sen då pdk kursen började. Innan den kursen startade hade jag en bild av vad pdk stod för men sen var det bara att tänka om. Jag fick en helt annan bild av detta ämne ju mer kunskap jag tog till mig. Jag tänker att så här är det nog med teknik kursen också, jag ser ju på teknik med helt andra ögon nu än innan kursen startade. Jag tog på mig mina teknikglasögon en dag på förskolan och började min spaning. Nej, tänkte jag inte så mycket tekniska prylar här men sen läste jag litteratur och tittade på verksamheten på ett helt annat sätt. Matintresserad som jag är så gick jag och ett barn ut i köket och hämtade matvagnen och där upptäckte vi teknik när vi skulle köra den till avdelningen. Varför rullar vagnen? Hur blir maten varm? Hur kommer den till köket? Det var många frågor som dök upp. Vid middagsbordet har vi små kannor med vatten och mjölk så att de mindre barnen lättare kan hälla själva och där hittade vi mer teknik. När ett barn ställde sitt använda plastglas på matvagnen så började han att stapla glasen (vilket de ofta gör) och tillslut blev det så högt att det ramlade ned… Jag upptäckte också all teknik som finns ute på vår gård. Gungor, cyklar, rutschbanor, hopprep och bollar som flyger i luften. Några barn satt och lekte i sanden och de hade även hittat lite vatten så de öste ur vattenpölen och hällde i hinken. Ja, tekniken omger oss dagligen i det mesta i vårt vardagsliv. Nu är det bara för mig att göra barnen nyfikna och få dem att reflektera över många intressanta fenomen. Enligt Lpfö-98/10 skall förskolan sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att urskilja teknik i vardagen och utforska hur enkel teknik fungerar. (Lpfö-98/10, s.10). Vi ska arbeta medvetet med teknik och naturkunskap och få barnen intresserade. Enligt Ginner & Mattsson (2009) har människan alltid fascinerats av att hitta bättre och nya lösningar som förbättrar sina livsvillkor. För att se och förstå teknik i ett bredare perspektiv är det viktigt att vara insatt i att teknikbegreppet innefattar mer än maskiner, datorer och andra tekniska verktyg. Ginner & Mattsson (2009) definierar teknik som en metod och en kunskap som sätts i ett sammanhang för att skapa ett verktyg som löser det eventuella problemet. Denna insikt leder till att jag som pedagog kan ge barnen en förförståelse om teknik och inspirera dem till att vara forskande, nyfikna, vetgiriga och prova sig fram till olika lösningar och upptäckter .”Att göra och pröva egna konstruktioner eller ta isär och undersöka är två olika sätt att arbeta för att upptäcka grundläggandetekniska principer och egenskaper”. (Ginner & Mattsson, 2009, s.31) Referenser Ginner, T. & Mattsson, G. (red.) (1996). Teknik i skolan. Lund: Studentlitteratur. Skolverket. (2010). Läroplan för förskolan.(Lpfö 98/10). Stockholm: Fritzes. Charlotte Svärdh

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar