onsdag 13 april 2011

Etiska perspektiv i No-undervisning

Jag har tagit del av Susannes pp och bloggar vilket ledde till en del funderingar och reflektioner hos mig. Etik och moral är för mig en viktig fråga att diskutera med både kolleger och vikarier. Etiska frågor och frågeställningar kan ibland vara svåra att lyfta men de behöver samtalas om emellanåt så att vi alla har ett gemensamt synsätt på hur vi vill att våra barn ska vårda och respektera naturen. När barn och pedagoger vistas i naturen är det viktigt att fundera på hur vi uppför oss och förhåller oss i naturen, det etiska förhållningssättet. Vi pedagoger ska vara goda och tydliga förebilder för barnen och vi ska utmana dem till att upptäcka spännande fenomen i naturen. Att visa respekt för allt levande är av stor vikt men vi ska också vägleda barnen till att vara nyfikna och utforska naturen. T.ex. lyfta på stenar, stockar, titta på myrstacken och fundera på vilka djur som bor under stenar, stockar, varför bygger myran ett så stort hus, var bor snigeln? På min förskola kom några barn i kontakt med ämnet naturkunskap när en myra kom på besök i samlingsrummet. För någon vecka sen hittade en pojke en myra och han blev livrädd och ropade på en pedagog, en annan pojke kom springande och var precis på väg att trampa på den när jag kom in i rummet. Jag hann precis att hejda honom och vi tre satte oss en bit från myran. Vi iakttog den och när jag gav myran antropomorfistiska egenskaper blev det lättare för barnen att förstå att det också var ett levande ting. Detta ledde till många frågor från barnen t.ex. Varför kom den in? Vill den ha mat? Vad då för mat? Vi diskuterade etik, liv och levnads villkor som myran kan tänkas ha. Enligt Lpfö-98/10 skall förskolan sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att urskilja, utforska, dokumentera, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap. (Lpfö-98/10, s.10).

Charlotte Svärdh

2 kommentarer:

  1. Jadu Lotta, tänk om vi inte skulle ta det på barnens nivå så att de får en medvetenhet som är begriplig för dom själva. Vi har nog en ganska bra kännedom om hur vi ska gå till väga utifrån olika barn.Att använda ett antropomorfistiskt sätt gör ju att barnen får ett sammanhang som de kan föstå och blir grunden för deras kommande naturkunskaper. Nina

    SvaraRadera
  2. Hej! vilken mysig stund, ja det är viktigt att hejda sig och stanna upp. På vår skogsutflykt i förra veckan fann vi en död grävling, denna upptäckt har satt i gång många tankar och funderingar hos barnen. Att ta hjälp av ett antropomorfistiskt sätt gör händelsen precis som Katarina nämner enklare att förstå och sätta sig in i. -Den här grävlingen hade nog ingen mamma , pappa eller fröknar som hade talat om för honom att man måste akta sig för bilarna och se sig för när man skulle gå över vägen!Var ett av barnens kommentar / Liselott

    SvaraRadera