torsdag 7 april 2011

Genomförande och diskussion i undervisningsmomentet magnetism

Mitt genomförande och diskussion i undervisningsmomentet av magnetism.

Vår grupps gemensamma planering har skrivits tidigare.

De mål utifrån Lpfö-98 (rev.2010)vi bestämt att utgå ifrån i vår planering är, Förskolan ska sträva efter att varje barn: utvecklar sin förmåga att urskilja, utforska, dokumentera, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap, tillägnar sig och nyanserar innebörden i begrepp, ser samband och upptäcker nya sätt att förstå sin omvärld och utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga att leka och lära.

Vid tre tillfällen har 4-5 st. barn i åldrarna 4-5 år gjort olika aktiviteter runt magneter för att upptäcka, uppleva och diskutera magnetens egenskaper och fenomenet magnetism.

Vid första tillfället läste jag sagan ”Tummen och Dockis hittar en spikfångare” därefter ställde jag några frågor runt magneter för att se vilken förförståelse barnen hade. Frågorna var: Vad tror ni att en magnet är? Och vad tror ni kan fastna på en magnet? Frågorna jag använde mig av var öppna som innebär att många svar är rätt. Genom att använda vad tror ni? blir inte frågan centrerad på ren kunskap utan visar att jag är intresserad av barnens egna funderingar och tankar runt frågan.

Vid andra tillfället använde jag den ena frågan till en Concept cartons. I en consept cartons får barnen diskutera och lyssna till varandras förklaringar och synpunkter med egna ord kring naturvetenskap, Elfström, Nilsson, Sterner och Wehner-Gode’e (2010). Frågan jag använde var: vad tror ni kan fastna på en magnet? Jag hade plockat fram de saker som barnen angett. Här kunde vi prova barnens hypoteser med olika magneter praktiskt och konkret och som blev till påståenden om de attraherade (fastnade) eller repellerade (fastnade inte). Därefter plockade jag fram ytterligare material att undersöka och barnen gav sig i kast med vad som fanns med överraskande stor entusiasm, lekfullhet och stor koncentration. Barnen uttryckte sig bl.a. på följande vis: jag är inte magnetisk, jag är av skinn (fastnade inte på armen) dom gillar inte varandra!(magneterna repellerar) den är stark! (drog till sig flera saker) Det funkar! (då sakerna fastnade/attraherade).

Jag visade att det går att göra en spik magnetisk och att gem attraherade varandra då de fäste i en stavmagnet, (gem fastnar i varandra i en lång rad ifrån stavmagneten). Detta fängslade ett av barnen som tyst, koncentrerat och metodiskt gned stavmagneten mot spiken olika antal gånger och jämförde styrka och hur många gem som gick att attrahera/gång. Barnet uttryckte sig: magneten delar med sig magnet till gemen.

Då ett av barnen slog på sin magnet gavs tillfälle att berätta att det förstör magnetens kraft. Jag berättade att magneten innehåller miljoner småmagneter som kallas domäner då vi tappar magneten eller slår på dem kommer dessa i oordning och magneten tappar sin styrka. Detta visade jag genom att använda tuschpennor som en metafor. Tuschpennorna i en röra föreställde domäner i oordning, magneten förlorar sin kraft, pennor i ordning magneten återfått sin magnetiska förmåga. Av barnens reaktion tolkade jag denna demonstration som tydlig för barnen och att de fick en liten förståelse för hur det fungerade. Hellde’n, Johnsson, Karlefors & Vikström(2010) menar att min uppgift som lärare är att redogöra för och tydliggöra saker som är svåra för barnen att förstå på ett för dem mera lättförståligt sätt, detta kan göras med hjälp av metaforer, där jag använder ett mera symboliskt sätt som förtydligar det som är abstrakt för barnen.

Tredje och sista tillfället gick vi på magnetjakt. Barnen fick var sin magnet och gick för att hitta saker som attraherades av magneten. Barnen var entusiastiska och ropade till varandra då de upptäckt saker de ville visa kompisarna. Barnens kommentar då vi avslutade aktiviteten var: det är bara järn som är magnetiskt, inte tyg eller plast!

Utifrån planeringen erbjuds barnen att på flera sätt bekanta sig med fenomenet magnetism. Momenten som gjordes innehöll tillåtande och inspirerande miljöer och material tillsammans med lärare som benämner nya och rätta begrepp i rätt sammanhang, och de mål vi planerat utifrån kan jag se att barnen, utforskat och samtalat om magnetens egenskaper. De har sett samband och upptäckt skillnader med material och magneter, och de har använt och fått till sig nya begrepp. Detta har skett med stor nyfikenhet och med både förmåga och lust att leka.

/ Liselott

3 kommentarer:

  1. Vad härligt roligt det verkade vara Lotta! Jag blev också sugen på att låta en magnet "dela med sig" av magnetismen till en spik. Det var klurigt sagt, och självklart utgår ju barnet från sin egen vardagsförståelse om hur det måste vara.
    /Monika

    SvaraRadera
  2. Hej Lotta!
    Jag tycker också det var härligt uttryckt, man blir glad av barnens kommentarer!!
    Ann-Sofie

    SvaraRadera
  3. Hej Lotta!
    Vilken toppenidé att använda tuschpennorna som metafor.Bilden med alla domäner som ligger i kaos och oordning blev väldig tydlig för mig också!!
    Åsa

    SvaraRadera