torsdag 7 april 2011

Genomförande av undervisningsmomentet magnetism

Planering:
I mitt undervisningmoment om magnetism har jag utgått från den planering som vi gemensamt i gruppen gjort och som finns redogjort för här på bloggen.

Genomförande:
Jag började med att läsa sagan "Tummen och Dockis hittar en spikfångare" av Inger och Lasse Sandberg för två stycken 3,5 åringar. Efter sagan tog jag fram varsin stavmagnet till barnen som de fick undersöka var för sig och tillsammans. Jag frågade om de visste vad det var för något och jag fick svaren:
- En sån som kan fånga spik som inte Tummen kunde få bort, kanske.
Jag berättade att det var en magnet som de höll i sina händer och då visade barnen tydligt att det kände de igen från sagan. Barnen fortsatte med glädje och iver att utforska bara magneterna utan något annat material. Plötsligt hände det att ett av barnen gjorde en upptäckt.
- Titta, titta dem kan sitta ihop men bara röd och vit ihop, inte röd- röd.
Genom att barnen gjorde denna upptäckt själva passade det bra att plocka in briotågen så jag bad jag dem gå och hämta tågen. Barnen prövade nu med att sätta fast vagnarna med varandra och även vad som hände när de försökte med stavmagneterna. Här var nu ett bra och konkret tillfälle att ge dem begreppen attrahera och repellera i deras utforskande.
Därefter gick vi på magnetjakt på förskolan för att se vad som attraherades (fastnar på) av magneterna. Här följer några av barnens upptäckter under magnetjakten:
- Papper fastnar inte det vet jag.
- Fastnar gemet? Nej det är inget järn.
- Yes, det finns järn i saxen fast inte så mycket järn den ramlar av.
- Vi sätter dem på elementet. Titta dem fastnar.
- Hela kylskåpet kan sitta fast på magneten. Vad mycket järn.
- Vi måste gå ut i köket och pröva med en smörgås, men det gick ju inte tror jag. Efter att barnen varit på sin jakt efter det som fastnar (attraheras) på magneterna bad jag dem samla ihop de saker som de prövat på och lägga på ett bord. Barnen gick runt och hämtade sakerna men när dem skulle hämta kylskåpet blev det problem, det var för tung och stort för att lyfta till bordet. En flicka kommer med idén att
- Vi måste flytta alla sakerna till kylskåpet istället , vilket de gjorde.
Nu bad jag barnen att sortera alla sakerna i två högar, en hög med de saker som attraheras av magneten och en hög med det som repellerar. Barnen prövad alla saker igen för att se om de verkligen lagt dem i rätt högar. Jag frågade sen barnen om de visste varför sakerna i den ena högen attraherades av magneten?
- Det är järn.
- Konstigt tycker jag för kylskåpet är vitt men saxen är silver.
Jag frågade vad han menade med att det är konstigt?
- Järn och järn. Hur kan det se ut undrar jag?
Detta blir en intressant fråga att utforska vidare kring tillsammans med barnen vid ett annat tillfälle. Magnetism utforskandet har bara börjat och jag ser med spänning fram mot vad det kan bli.
Skickar med ett bra citat ur boken Lyssnandets pedagogik " Att inte i förväg veta, utan istället undra, " vad kan det bli" är en spännande och stark drivkraft"

Ett vardagstillfälle några dagar senare vid frukost:
Ett av barnen som var med på magnetjakten upptäckte att skeden fastnade på hennes tunga när hon åt fil.
- Titta! Min tunga är en magnet. Skeden attackerar.

Reflektion:
Elfström, m.fl. (2010) skriver om att det är aktiviteten, verbet "göra" som är i fokus när man undervisar i naturvetenskap. Barnen ska utforska och undersöka, sortera, samla, pröva och benämna. Det är väl det jag kan se att barnen nu har fått tillfälle att göra genom detta undervisningsmoment. Barnen visade stor nyfikenhet och entusiasm att utforska och undersöka ett nytt fenomen som magnetism. De ställde frågor till sig själv och varandra och prövade sen för att se om deras hypoteser stämde. De sorterade upp material i olka högar för att göra jämförelsen vad fastnar, vad fastnar inte. Barnen fick nya begrepp på ett konkret sätt. Att sen ordet attrahera blev attackera tycker inte jag spelade så stor roll för det visade ändå på att hon hade fått en ny erfarenhet som hon tagit till sig.

Referens
Åberg, A &; Lenz Taguchi, H. (2005). Lyssnandets pedagogik. Stockholm: Liber.
Elfström, I., Nilsson, B., Sterner, L., och Wehner-Godée, C. (2010). Barn och naturvetenskap- upptäcka, utforska, lära. Stockholm: Liber.
Marie

1 kommentar:

  1. Hej! Ja attackera eller attrahera vad spelar det för roll? det finns ändå en viss likhet i orden. Rolig och fascinerande läsning, jag läste med ett leende på läpparna, vilken fantasi och kreativitet. Det är ett härligt yrke vi har. / Liselott

    SvaraRadera