onsdag 20 april 2011

Gemensamma reflektioner

Gemensamma reflektioner.
För att få ytterligare tankar och reflektioner har vi valt att gemensamt reflektera över våra undervisningsmoment.
Elfström m. fl (2008, s. 12.) citerar Carla Rinaldi:
”Alla barn är intelligenta. Alla barn undersöker och utforskar världen utifrån sina egna förutsättningar och att de vill kommunicera detta med andra. Vi som lärare måste vara påhittiga nog att möta alla barns utforskande i ett gemensamt relationellt sammanhang i förskolan.”
Detta har vi uppmärksammat under våra undervisningstillfällen utifrån magnetism. Barnen har visat en nyfikenhet och glädje över sitt utforskande med magneterna. Vi anser att det är viktigt att vi har ett tillåtande förhållningssätt och miljö.
När vi arbetat med barnen har vi valt att ha små grupper utifrån konstruktionismens synsätt som Elfström m.fl (2008) framhåller som ett positivt sätt till att varje barn kommer till tals och att de kan också reflektera över varandras hypoteser. Enligt Williams (2006) skapar den lilla gruppen interaktion där barnen där imiterar, iakttar, lyssnar på och utmanar varandra.
Vi, som pedagoger, har använt oss av begreppen attrahera, repellera, järn, stavmagnet och hästskomagnet i samtalen med barnen. Begreppen stavmagnet, hästskomagnet och järn har barnen använt sig av, men vi upplever att barnen inte har tagit till sig begreppen attrahera och repellera. Elfström m. fl (2008) skriver att barnen måste ha en förståelse för att knyta an till begreppen och kunna använda sig av orden. Därför är magnetism ett område som bör återkomma under barnens förskoletid.
I Lpfö 98/10 (2010, s. 7.) står det:
• Barnen ska få stimulans och vägledning av vuxna för att genom egen aktivitet öka sin kompetens och utveckla nya kunskaper och insikter. Detta förhållningssättförutsätter att olika språk- och kunskapsformer och olika sätt att lära balanseras och bildar en helhet.

Referenser.
Elfström, I., Nilsson, B., Sterner, L. och Wehner-Godée, C. (2008). Barn och naturvetenskap- upptäcka, utforska, lära. Stockholm: Liber.
Williams, P. (2006). När barn lär av varandra. Stockholm: Liber.
Skolverket. (2010). Läroplan för förskolan Lpfö 98/10.Stockholm: Fritzes.

1 kommentar:

  1. Vilka kloka ord ni sammanfattat med. Visst är det så att barnen måste förstå vad de pratar om, vi själva använder ju inte heller okända begrepp men visst är det kul när man förstår nya, som t.ex har jag lärt mig vad pneumatism är, det är trycklyft och hur det fungerar.
    Sen detta med att barnen i små grupper får upptäcka och lära tillsammans är ju ett så bra sätt för deras lärande, de pratar ju samma språk och är nyfikna på varandra och det de gör.
    Bra jobbat, ni är super!!

    SvaraRadera