Ginner & Mattson (1996) skriver att människan har använt verktyg och konstruerat från historiens gryning och framåt. Det började en gång långt tillbaka i tiden med pilspetsar och stenyxor och nu har vi en stor systematisk rikedom som vi kan läsa om i olika verktygskataloger. En del av mänskligheten är att konstruera.
När jag skulle titta på teknik i min verksamhet började jag med att läsa i Lpfö 98/10. Under rubriken 2.2 Utveckling och lärande kan vi läsa om följande två mål angående teknik.
Förskolan ska sträva efter att varje barn
- "utvecklar sin förmåga att urskilja teknik i vardagen och utforska hur enkel teknik fungerar och
- utvecklar sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap" (s. 10)
En händelse ur vardagen: En pojke byggde fyra olika stationer/byggnader som han rörde sig metodiskt igenom från start till mål. Det här såg intressant ut och jag kände mig nyfiken på vad det var han gjorde. Jag satte mig på golvet hos honom och frågade om han ville berätta för mig vad han gjorde. Han såg både stolt och glad ut och började berätta att det var ett dataspel som han spelade hemma som han nu konstruerat i byggrummet. Han berättade om hur han gjorde när han byggde högt, långt, en bro mm. Här visade pojken på att genom att han konstruerade och sen fick sätta ord på genom mina frågor om hur, vad och varför han gjort på just det viset, så skedde en reflektion för honom över sina kunskaper och erfarenheter. Han visade på många olika byggtekniker som han tagit till sig. Ex. en planka som blev det sluttande planet för att bilen skulle kunna köra upp och hållfasthet och materialkännedom genom att pröva vilka klossar som var bäst att börja bygga med längst ner för att det inte skulle rasa.
I Lpfö 98/10 kan vi läsa " Verksamheten ska utgå från barnens erfarenhetsvärld, intressen, motivation och drivkraft att söka kunskaper. Barn söker och erövrar kunskap genom lek, socialt samspel, utforskande och skapande, men också genom att iaktta, samtala och reflektera" (s.6)
Ginner & Mattsson (1996) menar att för att upptäcka grundläggande tekniska principer och egenskaper är de praktiska, undersökande momenten viktiga. Genom att man själv får göra och pröva egna konstruktioner får man känsla för krafter, hållfasthet och materialegenskaper. Den konstruktivistiske läraren vill introducera nya begrepp och tankesätt för att hjälpa barnen erövra ny kunskap. Läraren måste ge barnen tid att tillägna sig förståels, en förståelse som han vill stimulera barnen att själva konstruera.
Referens:
Ginner, T. & Mattsson, G. (red.) (1996). Teknik i skolan. Lund: Studentlitteratur.
Skolverket. (2010). Läroplan för förskolan Lpfö98/10. Stockholm:Fritzes.
Marie Karlsson
Hejsan Marie! Vad mycket vi får reda på om vi reflekterar över vad barnen gör, frågar och intresserar oss. Saker som barnen konstruerar och som i våra ögon inte ser ut som "något speciellt" visar sig som du fick erfara vara något väl genomtänkt, häftigt! och visst hämtar barnen ofta som du skriver inspiration i sin erfarenhetsvärld det gäller för oss att förståså där lite lagom så vi får anledningen att fråga vidare och utveckla. /Liselott
SvaraRaderaJag håller helt med om det som Liselott tar upp utifrån ditt inlägg!
SvaraRaderaVilken härlig situation, ser honom framför mig.Det är som Liselott skriver, barn leker ofta det som de har upplevt eller sett. Men med att du var en lyhörd pedagog som lätt honom berätta så synlig gjorde du hans kunskaper något som han både blev stolt och glad för. Bra jobbat :) /Annika E
SvaraRadera