Vi utgår från de didaktiska frågorna till vår gemensamma planering. Barnen har visat intresse för magnetism och därför valde vi att utmana barnen vidare inom detta ämne.
VAD gör vi:Vi vill utveckla deras tankar kring ett naturvetenskapligt område.
HUR:Vi utgår från sagan;Tummen och Dockis hittar en spikfångare, av Inger och Lasse Sandberg. Därefter har vi en magnetjakt tillsammans med barnen där barnen undersöker vad som är magnetiskt och vi använder uttrycken reppellera och attrahera.
VEM: Vi anpassar aktiviteten till de olika åldrarna som finns på våra olika förskolor. Genomförandet skiljer sig därför åt på respektive förskola.
VARFÖR vi gör detta? Barnen visade intresse för magneterna på tågen när de byggde ihop tågbanan i förskolan. Hur utmanar/stimulerar vi barnen vidare?
Vi utgår från Förskolans läroplan lpfö-98(rev 2010).
Förskolan ska sträva efter att varje barn:
utvecklar sin förmåga att urskilja, utforska, dokumentera, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap.
tillägnar sig och nyanserar innebörden i begrepp, ser samband och upptäcker nya sätt att förstå sin omvärld.
utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga att leka och lära.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar