När vi skulle sammanställa våran diskussion om de etiska perspektiven så insåg vi att vi har de etiska och moraliska aspekterna med oss i all vår verksamhet. Vi gör alltid medvetna etiska val och som Susanne Klaar sa under sin föreläsning idag om Dewey: All undervisning måste vara moralisk och etisk. Det är därför naturligt för oss att ha med dessa funderingar även i våra naturvetenskapliga sammanhang och situationer i förskolan. Vi diskuterar ständigt liv med barnen. Såväl djur som växter har en livscykel och vi vill lära barnen respekten vi behöver ha mot allt levande i naturen.Etiska dilemman uppstår emellanåt då vi pedagoger inte alltid har en samsyn om etiken och moralen. Det är viktigt att vi vågar diskutera och lyfta de frågorna så att vi alla kan ha likvärdiga normer eller en gemensam etisk plattform att stå på. Det är viktigt att lyfta för föräldrarna hur vi diskuterar på förskolan om etik och moral och just i naturvetenskapen är vi verkligen beroende av de etiska värdena och vår egen moral,vad vi gör, hur vi gör, varför vi gör och sätta det i etiska perspektiv. Föräldrar får ofta fylla ett formulär i att de godkänner att deras barn får vara med på kort i dokumentation på förskolan. Men vi får aldrig glömma att fråga och informera föräldrarna vad vi har tänkt att använda kort och dokumentation till och i vilket syfte. Vi diskuterade även vår egen blogg i kursen. Etiska dilemman uppstår då vi får kommentarer från vår handledare och alla kan läsa dem. Vill vi det? Vi funderade på vår egen roll när vi skriver om olika händelser där förskolans barn ingår i aktiviteterna. Vi hade personligen aldrig valt att använda en blogg som ett verktyg att kommunicera om våra uppgifter i. Det är viktigt att hålla den etiska diskussionen levande och samtidigt kritiskt granska och värdera våra handlingar.Vi vill även lyfta allas olikheter och se mångfalden i de naturvetenskapliga sammanhangen och där har vi möjligheter att skapa etiska förhållningsätt hos såväl barn som vuxna.
Närvarande:
Åsa Bergström
Liselott Johansson
Marie Karlsson
Hej grupp 1 B!
SvaraRaderaNi skriver om att föräldrarna får fylla i ett formulär om godkännande om att barnen får vara med på kort i förskolans dokumentation. Håller med er om att informera föräldrarna i vilket syfte vi använder korten. Vårt dokument i kommunen behöver uppdateras då det endast står "Jag godkänner/godkänner inte att bilder på mitt barn publiceras på ... kommuns hemsida och i broschyr, eller annan trycksak från...kommun". Det står inget om vad vi på förskolan använder bilderna i för syfte.
Bra jobbat! Karin Andersson Grupp 3 A
Hej jag håller med Karin!
SvaraRadera( och er)
Det är dags att se över dokumenten på förskolorna.Det är viktigt att vi ställer oss frågan: Vad ska vianvända dokumentationen till. En reflektion,efter föreläsningen som jag påmindes om i ert inlägg är, : Vart på förskolan placerar vi foton... Tänkte " vem som hellst kan gå in och kolla, vilka barn som finns". Det kan bli verkligt stora etiska dilemman, när barn till förälder har skyddad identitet. Bra med väckarklockor emellanåt.
Är också helt överens om att bloggen kanske inte helt är det rätta forumet, då vi ställs inför ett dilemma att skriva uppgifter från vår vardagspraktik. Ett mycket bra inlägg //: Ingvor