torsdag 10 februari 2011

Seminarie 3

Seminarie 10/2 Fleer, M. (2009)/ Uderstanding the dialectical relations between everyday concepts and scientific concept within play-based programs.

Artikeln inleds med teoretiska perspektiv. Vad är styrkan i det teoretiska perspektiv som Fleer har valt? Finns det andra möjliga teoretiska perspektiv som Fleer skulle kunna använda sig av i sin studie? Hon kunde gjort fler jämförelser mellan de olika teoretikerna och tidigare i sitt teoretiska perspektiv. Hon avslutar sitt teoretiska perspektiv konstruktionistiskt och det hade hon kunnat använda sig av mer och tidigare.

Är det viktigt och varför är det viktigt att förstå relationen mellan vardagsförståelse och vetenskapliga begrepp? Utmana barnen till en ökad förståelse. Med en ökad förförståelse så blir inte ämnena så stora när eleven träffar på dem i skolan. I studien visar Fleer att ju mer föräldrarna och förskolan är engagerade i att ge barnet en vardagsförståelse underlättar det för barnets utveckling kring de vetenskapliga begreppen. Viktigt med pedagogisk dokumentation kring det naturvetenskapliga ämnet. Vi hamnade i en diskussion kring Nelson artikel om barns minnen utifrån upplevelser där bilder ses som ett stöd i barns utveckling och lärande som skapar minnen.

Vad kan ni lära er av Fleers studie utifrån de examinationsuppgifter som finns i kursen? Vi pedagoger måste förlägga de naturvetenskapliga begreppen i sitt rätta sammanhang. Integrera det i en kontext där vuxna hjälper barnen att se sambanden. Det ska finnas mycket olika material och i den pedagogiska miljön är det vår skyldighet på förskolan att tillrättalägga den där barnet ska kunna koppla ihop de vetenskapliga begreppen med en vardagsförståelse.

Hur kan vi förstå resultatet? Utifrån det didaktiska perspektivet följer man en naturvetenskaplig röd tråd genom hela skolsystemet. Lärarens roll är viktig då vi bygger broar mellan det vetenskapliga och vardagsförståelsen utifrån våra styrdokument
På vilket sätt skulle man kunna utveckla förskolans verksamhet, börja er diskussion utifrån de resultat som presenteras i studien? Vi utmanar de vardagliga begreppen, men vi ska bli mer medvetna om det vetenskapliga. Mer tankar kring hur vi gör våra inköp till förskolorna. Utmana barnen med mer experiment där vi tillsammans lyfter det vetenskapliga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar